Od 28 kwietnia nie sprzedasz ani nie wynajmiesz mieszkania bez tego dokumentu

Od 28 kwietnia nie sprzedasz ani nie wynajmiesz mieszkania bez tego dokumentu

Nawet 5000 zł – właśnie tyle będziesz musiał zapłacić, jeżeli jesteś właścicielem domu jednorodzinnego lub  mieszkania, które będziesz chciał wynająć lub sprzedać i nie będziesz posiadał jednego dokumentu. To wszystko jest efektem ustawy, która zacznie obowiązywać 28 kwietnia 2023 roku. Chodzi oczywiście o świadectwo charakterystyki energetycznej budynku. Co to jest i kto jest zobligowany do jego posiadania?

Świadectwo energetyczne – kto wystawia? Co to jest świadectwo energetyczne i kto musi je mieć? Takie pytania najczęściej padają z ust zaniepokojonych właścicieli nieruchomości. Nic dziwnego, w końcu coraz więcej mówi się o nowelizacji ustawy o charakterystyce energetycznej budynków.

Świadectwo energetyczne domu (certyfikat lub paszport energetyczny) jest to dokument sporządzany na podstawie oceny energetycznej budynku, polegającej na obliczeniu zapotrzebowania domu na energię potrzebną m.in. do: ogrzewania i wentylacji, przygotowania ciepłej wody, a także klimatyzacji i oświetlenia.

Świadectwo energetyczne informuje nas o zużyciu energii w naszym domu lub mieszkaniu. To istotny dokument, który pozwala oszacować koszty związane z utrzymaniem lokum.

Świadectwo energetyczne dla domu jednorodzinnego lub mieszkania jest wydawane przez specjalistów z zakresu energetyki, lub architektury, którzy dokonują pomiarów i oceny naszego budynku pod kątem zużycia energii. W dokumencie znajduje się informacja o klasie energetycznej nieruchomości oraz o tym, jakie źródła energii są w nim wykorzystywane.

Dzięki temu dokumentowi możemy dokonać świadomego wyboru, jeśli chodzi o zakup nieruchomości lub remont naszego domu. Możemy także zmniejszyć koszty związane z zużyciem energii, poprzez wybieranie urządzeń i systemów, które są bardziej energooszczędne.

Świadectwo energetyczne mieszkania w bloku jest także wymagane przy sprzedaży lub wynajmie nieruchomości. Dzięki niemu przyszły właściciel lub lokator może ocenić, ile będzie musiał wydać na energię, co jest bardzo ważne przy planowaniu budżetu.

Czy świadectwo energetyczne jest obowiązkowe?

Świadectwa energetyczne są z nami już od kilku lat. Dotyczą głównie budynków wybudowanych po 2009 roku. Jednak nowelizacja ustawy znacznie rozszerza zasięg tego dokumentu. Nakłada obowiązek jego sporządzenia dla niemal każdego budynku, włącznie z tymi, które powstały przed 2009 r. w określonych przypadkach. Czy świadectwo charakterystyki energetycznej jest obowiązkowe? Jeżeli nie znasz odpowiedzi na to pytanie, to musisz wiedzieć, że zmiany dotyczą:

  •       Obowiązkowego świadectwa energetycznego dla domów przeznaczonych na wynajem lub sprzedaż;
  •       Obowiązkowego świadectwa energetycznego dla inwestorów indywidualnych (kopia dokumentu będzie musiała być dołączona do wniosku o pozwolenie na użytkowanie lub zawiadomienia o ukończeniu budowy);
  •       Obowiązku sporządzania świadectwa energetycznego dla budynków wybudowanych przed 2009 r., jeżeli przejdą modernizację;
  •       Obowiązku sporządzenia świadectwa energetycznego mieszkania, jeżeli właściciel będzie chciał je sprzedać lub wynająć.

Istotna kwestia pojawia się przy temacie, jakim jest świadectwo energetyczne, a wynajem mieszkania. W tym przypadku właściciele mieszkań będą zobligowani do przygotowania charakterystyki energetycznej mieszkania jedynie przy nowych umowach najmu. Nie będzie to dotyczyło umów, które zostały zawarte przed wejściem ustawy w życie.

 

Świadectwo charakterystyki energetycznej budynku – jak je uzyskać?

Jak wykonać świadectwo charakterystyki energetycznej i gdzie uzyskać świadectwo charakterystyki energetycznej to dwa najczęściej pojawiające się pytania odnośnie do tego dokumentu. Problem z posiadaniem świadectwa energetycznego praktycznie nie istniał od 2009 r., gdy wszedł przepis nakazujący ich sporządzania, ponieważ zajmowali się tym projektanci na etapie projektowania budynków. Taki dokument był dołączany wraz z zawiadomieniem o ukończeniu budowy.

Aktualnie, jeżeli zajdzie potrzeba posiadania świadectwa energetycznego (nowelizacja wchodzi w życie od 28 kwietnia 2023 r.) nie pozostaje nic innego jak skorzystanie z usług firm, które zajmują się takimi audytami i rzecz jasna posiadają do tego wszelkie niezbędne certyfikaty i pozwolenia. Są to najczęściej firmy z branży budowlanej oraz te zajmujące się instalacjami. Przed ich wyborem warto zweryfikować czy znajdują się w wykazie prowadzonym przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, a sam kontroler jest upoważniony do wystawiania świadectw i posiada w tym celu odpowiednie uprawnienia.

Świadectwo energetyczne – kto wydaje?

Kto sporządza świadectwo charakterystyki energetycznej? Może być ono sporządzone przez osobę, która jest uprawniona i wpisana na listę Ministerstwa. Dane w nim zawarte będą widoczne i ogólnodostępne w Centralnym Rejestrze Charakterystyki Energetycznej Budynków.

Co więcej, osoba uprawniona do sporządzenia dokumentu przekazuje świadectwo energetyki w wersji papierowej, która ma numer w Centralnym Rejestrze Charakterystyki Energetycznej Budynków, a także opatrzona jest podpisem osoby uprawnionej. Może to być także wersja elektroniczna z numerem w Centralnym Rejestrze Charakterystyki Energetycznej Budynków i kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym lub zaufanym uprawnionej osoby.

Co sprawdzi audytor?

Jeżeli wiemy już, kto wystawia świadectwo energetyczne budynku, to warto także zapoznać się z tym, co w ogóle poddawane jest kontroli. Badanie, którego efektem jest wystawienie świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, polega na sprawdzeniu przez audytora wszystkich instalacji, technologii używanej do ogrzewania domu, a także wszystkich okien i drzwi pod kątem ich izolacyjnych parametrów oraz ustawienia ścian.

Audytor ponadto sprawdza datę oddania budynku do użytku, liczbę kondygnacji, kubaturę, oraz technologię wzniesienia. Przed samym audytem upoważniona osoba informuje nas o tym, jakie dokumenty należy przygotować.

Końcowym wynikiem audytu jest uzyskanie świadectwa charakterystyki energetycznej, w którym najważniejszym wskaźnikiem jest EP, czyli informacja o rocznym zapotrzebowaniu energii w przeliczeniu na metr kwadratowy. Oprócz tego w dokumencie znajdą się także informacje dotyczące zapotrzebowania budynku na energię końcową i średniego współczynnika przenikana ciepła.

Ile jest ważne świadectwo charakterystyki energetycznej?

Pamiętaj, że świadectwo charakterystyki energetycznej nie jest ważne bezterminowo. Wydawane jest na okres 10 lat. Jest ważne pod warunkiem, że w domu przez ten okres nie wykonasz termomodernizacji, np. wymiany okien, czy systemów ogrzewania. Wtedy zachodzi potrzeba sporządzenia dokumentu na nowo.

Świadectwo energetyczne budynku – cena

Nie da się ukryć, że ważnym tematem dotyczącym nowelizacji ustawy jest to, ile kosztuje świadectwo energetyczne. Koszt ten ponosi oczywiście właściciel budynku, który musi liczyć się z tym, że z jego portfela zniknie przynajmniej kilkaset złotych. Do tej pory cena za taką usługę sięgała ok. 300 zł. Specjaliści twierdzą jednak, że na skutek obowiązku sporządzenia takiego dokumentu ceny mogą wzrosnąć nawet dwukrotnie. Wartość audytu może zależeć także od:

  •       Stopnia skomplikowania bryły budynku;
  •       Wielkości i przeznaczenia budynku;
  •       Lokalizacji;
  •       Zastosowanych instalacji;
  •       Dostępności dokumentacji technicznej.

Pamiętaj również o tym, że brak dokumentu charakterystyki energetycznej będzie groziło karą. Dotyczyć ma ona także firm, które sporządzą świadectwo niezgodnie z przyjętymi standardami.

Kary za brak świadectwa energetycznego budynku

W przepisach uwzględniono wysokie kary zarówno dla właścicieli, jak i audytorów energetycznych. Ci pierwsi mogą ponieść konsekwencje za niedołączenie dokumentu np. w przypadku wynajmu lub sprzedaży nieruchomości, a kara ma być wymierzana indywidualnie i sięgać nawet kilku tysięcy złotych.

Dla sporządzających fałszywe świadectwa charakterystyki energetycznej grozi nawet odpowiedzialność karna.

Pobierz darmowe wideo
Ten artykuł, może Cię zainteresować...

Grzegorz Rutko
Ekspert ds. Nieruchomości

Pomagam swoim klientom znaleźć sposób na sprzedaż ich nieruchomości oraz rozwiązywać ich nieruchomościowe problemy.

Częstochowa, Kłobuck, Lubliniec, Myszków, Radomsko, Pajęczno